Reklamlektion måndag 14 maj

Idag är Jesper och Sara med på en lektion i reklamproduktion. Blått för vätska. Tex vodka. Fotochop . Genomgången finns i textform, läraren läser (tecknar till de döva eleverna) och hoppar och visar i fotochop. Först ska de hitta en sida som bakgrund, sedan hittar han effekter att lägga ovanpå. Två bilder till som går i blått. Allt går jättefort, han visar också hur man suddar. Hur man tonar för att göra bilder ljusare i vissa partier. Läraren har själv en hörselnedsättning så han tecknar till eleverna och vår tolk har svårt att översätta allt. Vi får hjälp av en lärare som kan teckenspråket, Bilder i presentationen visar hur elevernas bilder ska komma att se ut när de lyckats. Bilder på saker att ha i vodkan ska sedan läggas till på bakgrundsbilden. Bild för bild läggs ihop. Och bildens färg ska sedan ändras för att matcha bakgrunden. Det går jättefort och många elever pratar om annat, är det för att vi är här? Är valet av absolut vodka, gjort för att det är svenskt kanske? Läraren skriver ganska mycket text, någon slags programmering? När jag frågar visar det sig att han skriver en förklaring till eleverna att ta med sig, det var inte alls programmering som jag trodde. Eleverna är mycket mer intresserade av när jag fotar och att prata med varandra om oss. Lärarna koncentrerar sig på att lära oss och visa steg för steg Hazar och Molly var tillsammans med Maria med på en lektion i coloring. De målade av varsin bild. Alla eleverna målade varsin bild, efter så fotograferades alla tillsammans. Nu efter rasten är det dags att vara med på lektion i att måla black pottery för alla elever. Mer bilder på det kommer senare.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0